Nytt från Konsten | Lala Rascic på Röda Sten Den grekiska mytologin återberättas gång på gång, sekel efter sekel, i ett register från barnsagor till filosofi, från spänningslitteratur till psykoanalys; myternas inverkan på västerländsk kultur är omätbart, tolkningsdjupet till synes bottenlöst. I den äldre västerländska konsthistorien är grekiska myter den vanligaste motivkällan näst de bibliska berättelserna, ofta i förmedling av den romerske poeten Ovidius "Metamorfoser", Ovidius som också var en av Shakespeares största inspirationskällor. Hur det idag står till med den grekiska mytologin betraktad från en svensk horisont är svårt att säga, men böcker som Madeline Millers Kirke och Pat Barkers Flickornas tystnad kan ha gett impulser till ett […]

| Rita Lundqvist på Anna Bohman Gallery Det nordiska landskapet är synligt i Lundqvist palett, men platsen är lånad ut ur sitt sammanhang, och är placerad i en närmare existentiell kontext, där figurer näst intill svävar, i relation till två färgfält. Bilderna är jämna och en återkommande horisontal linje, som delar in bilden i två sektioner, ger snarare en markör av tid än perspektiv. Likt den japanska konstformen Kintsugi bär också Lundqvists verk på en väl synlig spricka i tillvaron, som framhävs med avvägd komposition och ömhet. Sprickan är en inre upplevelse snarare än teknisk. Bilderna har ju en fulländad precision. Men deras Noumenon, det som enligt […]

| Konsten väljer: Salad Hilowle Salad Hilowles rumsinstallation på Konstakademien är försjunken i ett djupblått skymningsljus. Vid ingången tre gipsreliefer, porträtt av tre namngivna svarta elever vid Konstakademien på 1780-talet. Fast ansiktena är identiska, typer utan personliga drag. På golvet en portal av björkstammar, krönt av en skylt från "Apoteket Morian", som låg i närheten, på Drottninggatan. Mellan pelarna det snidade överstycket i en 3D-utskrift föreställande en mörkhyad krönt krigare, en morian. Hilowles sceniska miljö är drömlik men med historiska inslag. Objekten närmast rekvisita till huvudnumret, hans nya film "Vanus Labor". Titelns fåfängliga arbete äger rum i en målning av David Klöcker Ehrenstrahl från slutet […]

| 5 frågor till Ann-Sofi Noring I september 2020 pensionerades Ann-Sofi Noring från sin tjänst som vice museichef på Moderna museet. Andra befattningar fortlöper; 2017 valdes hon in som hedersledamot i Konstakademien, samma år utsågs hon till ordförande för Bildkonstnärsfonden och vice ordförande i Konstnärsnämndens styrelse. Noring är upptagen, men vi får till ett möte på ett folktomt kafé. Jag är nyfiken på hennes långa karriär inom svenskt konstliv, som startade 1980 när hon blev ansvarig för konst i Solna Kommun. Vad är det bästa med att arbeta med konst? Att arbeta med konst är ett privilegium. Jag har haft den stora glädjen att inte […]

| Konsten väljer: José Vera Matos José Vera Matos utsökt komponerade transkriptioner på Galerie Nordenhake besitter en omedelbarhet och dragningskraft, som griper tag och drar betraktaren in i en ordlabyrint med 500-åriga anor. Denna bedrägliga konstruktion håller Latinamerikas identitet och verklighet i ständig förvandling. Något som den peruanska konstnären belyser utifrån olika postkoloniala texter, exempelvis västindiske filosofen Édouard Glissants Poetics of relation, som han appropierar och omformaterar under transkriberingen. Verkens formalistiskt svala uttryck är det som lockar först. Den genomtänkta layouten, det minutiösa rutnätet, de klassiska bläckfärgerna. Och framför allt, den automatiska handstilen skriven med versaler i miniatyr och utan blanksteg. Spanska, det tyder jag vid […]

| Konstens frågeformulär # 149: Ragna Bley Ragna Bley, installationsbild, Malmö Konsthall 2020. Foto: Helene Toresdotter Beskriv din konst med tre ord: Färg, duk, vatten. Hur ser din arbetsprocess ut? Innan jag börjar med en ny serie föregås den ofta av läsande och skrivande, ett insamlande av en sorts referensbas och test av material och många vändor med våndor. Sen bestämmer jag format och material, och när det handlar om måleri preparerar jag och sätter i ordning studion så jag kan arbeta med just de formaten. Jag målar ofta först med duken liggande ouppspänd på golvet. Starten på ett nytt verk ser ofta olika ut - ibland […]

| Gabrielle Goliath på Konsthall C Samtidigt som orden "hole sun / won't you come" sjungs och helt fyller utställningsrummet läser jag Gabriel Xaviers nedskrivna berättelse på väggen. Det är ett omskakande vittnesmål om det övergrepp Gabriel utsattes för som 10-åring men som hen först flera år senare insåg var en våldtäkt. Rösten har i en lång sekvens hakat upp sig på några av orden i Soundgardens poplåt "Black Hole Sun" från 1994 och tillhör den Johannesburgbaserade r´n´b- och electronicasångerskan Nonku Phiri. Som ett repetitivt mantra eller som en besvärjelse över det som skett och som aldrig kommer att kunna göras ogjort. När sången efter en […]

| Ann Böttcher på Bonniers konsthall Ann Böttchers retrospektiv är sammanställd djupt inifrån konstnärskapet, mitt i gärningen träder föreställningar om kommande verk tysta fram samtidigt med det sammanfattande perspektiv som utställningen har. Det skapar en känsla av samtidighet där hängningen drar in sin betraktare medan den även lämnar henne utrymme. Hänggranen (weeping spruce på engelska) strävar mödosamt uppåt i sitt porträtt, tills den faller över sig själv. Träden ger utställningen dess rötter och bärkraft, varje gran sin egen blick. I teckning efter teckning drar granarna mig in till mitten av ett i övrigt tomt och vitt pappersark, som lämnar rum för något annat att ta plats. […]

| Jacqueline Hoàng Nguyen på Bonniers konsthall Tvärtemot vad jag länge trodde, så tillhör inte min far en av de tidiga iranska immigranterna i Sverige. Den första iraniern kom nämligen till Sverige redan 1620. Han kom hit som Abdollah Esfahani - namngiven efter sin hemstad Esfahan, också kallat Spahan - men tog namnet Thure Spahandelin i samband med att han valde att etablera sig och döpas i Sverige. Hans barnbarns barn Johan försvenskade namnet ytterligare då han ändrade det till Sandelin. Jag tänker alltid på Abdollah, och hans vackra hemstad Esfahan, när jag stöter på det idag ganska vanliga efternamnet Sandelin. Att skiljas från sitt ursprungliga namn, […]

| Konsten väljer: Clara Gesang-Gottowt Den nya monografin över Clara Gesang-Gottowts konstnärskap (Kalejdoskop Förlag. Form: Patric Leo) har just det en bra konstbok ska ha - en egen identitet. Samtidigt som den lyfter fram särarten i hennes konst. Det är en milt bländande och generös bok med vackert tryck och behagligt följsam form. (Transparens: Leo formgav även min egen bok Konstens Frågeformulär.) Läsaren erbjuds en vilsam vandring i en begåvad målares landskap. Inkännande texter av Andreas Mangione och Frans Josef Petersson ledsagar. Här och där uppfattar jag ekon av andra konstnärer, märkligt nog från två utpräglat figurativa målare som Ola Billgren och Pierre Bonnard. Men […]

| |
|
Sök
Dagens namn
Adrian Adriana
Dagens bild
Länkspaning
Senaste inlagda Mest klickade Några slumpade
|