Harry "Professorn" Lundberger Föddes 1918 i Spånga och dog i Tensta 2005. Däremellan hann han att göra sig vida bemärkt i alla möjliga MC-sammanhang. Han började tävla 1940 och fortsatte sedan till mitten av 60-talet. Det mesta provade han på under sin långa tävlingskarriär, som Jordbanelopp, Backtävlingar, Speedway, Road Racing med TT-lopp i Hedemora och Isle of Man som höjdpunkter. Själv såg jag honom flänga upp för Röforsbacken, utanför Arboga, i ett rasande tempo som ingen annan kunde härma. Och då var han redan en bit upp över 40 år.
Han körde gärna en hoj med Eiber-motor på 500 cc och den sågs i flera olika skepnader, beroende på tillfället och tävlingsarten.

1962 korsades våra vägar på nära håll då Harry var med på det möte som försiggick i Västra MK:s stuga, och som handlade om förberedelser för SMC:s tillblivelse. Märklig man på nära håll, med en outsinlig men lågmäld svada om allt som rörde MC-världen.
Fram på 80-talet, under några veteran-MC dagar, såg jag honom igen. Denna gång på Sviestadbanan utanför Linköping, när han, iförd en fladdrande jacka och enklare störtkruka, rejsade runt på sin gamla Eiber.

På senare år var han ofta över till Isle of Man där han tjänstgjorde som bedömare av gamla veteran-MC. Och jag har fått berättat för mej att han om en del fina MC sa: Och här har vi ett sådant här överrenoverat helvete igen... Han ville att hojarna skulle vara i original bruksskick, allt efter sin ålder. Och något kan det väl ligga i det. Det var så han själv, och hans motorcyklar, sågs av dem som kom honom nära.
Sitt smeknamn "Professorn" fick han för sin omfattande och gedigna kunskap om allt som rörde motorcyklar, motorer och trimningar. Det sägs att han hade fotografiskt minne, och det var väl detta som alltid kom väl till pass när han avlät sig allehanda förnumstiga kommentarer medan han på sitt lite sjaviga vis rörde sig runt bland MC-folk.

Eiber var en svensk motorcykel som tillverkades av firman Nils Eiber & Co. Firman fanns först i Halmstad och sedan i Örkelljunga och man fick ihop c:a 350 motorcyklar under åren 1923 till 1927. Eiber själv dog i en trafikolycka redan 1938 - med bil, vilket visar hur farligt det är med sådana…

Hallsberg den 1 juni 2009  /  HåG


Harry på sin Eiber 500cc Special


Harrys Eiber 500cc Special i backestuk


Harry på äldre dagar - utan Eiber


Harry som museiprominens

(samtliga bilder här är knyckta från nätet)

- tillbaka -