Gunnel Heineman

Utställningen Konstnär trots allt invigdes 14 februari 2016 på Jamtli i Östersund i konstnärens närvaro. 24 april arrangerade Jämtlands Konstförening tillsammans med region Jämtland-Härjedalen och Jamtli ett evenemang "Samtal med konstnär". Barfota Jazzmen spelade för ett fullsatt entréplan på och över 80 personer lyssnade sedan i utställningslokalerna när Jeanette Wahl höll i ett samtal med Gunnel Heineman-om hennes konstnärsskap, målarskolorna, liv och historia.

Utställningen visades 14 februari–21 augusti 2016.


Curator: Jeanette Wahl, Jamtli, beskriver utställningen:

"Gunnel Heineman inledde sin karriär med studier för Isaac Grünewald och senare för André Lhote och Fernand Léger i Paris. I utställningen visas akvareller, oljemålningar, grafik, teckningar och textila gobelänger¬ - från 1940-talet till idag. Poetiska porträtt, ögonblicksintryck från musik och balett och en kaskad av blommor ingår i hennes motivkrets.

I utställningen visades även verk av några av Gunnels inspirationskällor såsom miniatyrmålaren Fanny Falkner, Sigrid Hjertén och Helene Schjerfbeck.

Gunnels konstnärskap och fakta om kvinnor i konsthistorien ger perspektiv på kvinnors position på konstfältet över tid."


Boken "Gunnel Heineman Min konsthistoria" av Jeanette Wahl 



                                     



                                    OM GUNNEL HEINEMAN

UTBILDAD på Konstfack och hos Otte Sköld och Isaac Grunewald i Stockholm,

fyra år i Paris hos André Lhote och Fernand Leger. Arbetar i olika material,

olja, akvarell, teckning, litografi.

”…arbetar med ett fritt koloristiskt språk, målar ofta i en ljus, skimrande

färgskala. Landskap, människor och psykologiska porträtt samt teckningar som

visar känsla för de finaste skiftningarna i en människas ansikte – speglar ett

själstillstånd ”(citat Konstrevy, recension)

Har även gjort porträtt som vävts som gobeläng på Handarbetets Vänner, Djurgården.

Gobelängerna är ett ungdomsporträtt av Ingmar Bergman, en komposition av Birgit Cullberg

och hennes balett Månrenen samt ett rollporträtt av Birgit Nilsson ur Turandot.

Gobelängerna har visats dels på HV Galleri 1975, utställningen HV 100 år Liljevalchs

Konsthall 1975, Creative Sweden Minneapolis USAs 200årsjubileum samt på egna

separatutställningar genom åren. Stadshuset, Paulirummet 2001 samt

Regionmuséet i Kristianstad 2007 och på Dansmuséet i Stockholm 2008

och i NK-villan i Nyköping 2008.

Många separatutställningar i Stockholm, samt i andra svenska städer och i övriga Norden.

Senast "Konstnär trots allt" Jamtli Museum Östersund 2016

En mängd samlingsutställningar särskilt Creative Sweden, Minneapolis, USA,

Kulturhuset Stockholm ( Strindbergsporträtt) och Ecole de Paris, Paris och Konstnärshuset i Stockholm

senast: Form och Färg - André Lhote och svensk kubism Waldemarsudde, Stockholm 2017

STIPENDIER: Ester Lindahls resestipendium, Statligt Arbetsstipendium,

Statligt Konstnärsstipendium, Svensk-Norsk Stipendium, Sv. Konstnärinnors Stipendium,

Centre Culturel Suedois, Paris

År 2000 en serie musikporträtt – jazz. Bl a denna stora oljemålning

beställd av orkestern Barfota Jazzmen

En olja, teckningar och akvareller på tradjazzgruppen Spicy Advice Ragtime Band

blev CD-omslag, affischer och hemsidesillustrationer.

Många jazzbilder samlades till en utställning 2002 på Jazzens Museum, Strömsholm.


REPRESENTERAD: Nationalmuseum, Moderna Muséet, HMK Gustaf VI Adolfs samlingar,

Statens Konstråd, Stockholm. Hos kommuner och landsting, LTM Laholms Teckningsmuseum, Prins Eugens Waldemarsudde Stockholm, utländska samlingar New York, Paris.

Gobelängporträtt inköpt av Birgit Nilssonmuséet i Svenstad, Skåne.

Historien kring gobelängerna är denna:

1973 blev jag kontaktad av Edna Martin som hade sett mina teckningar på någon utställning.

Hon ville pröva ett samarbete med porträtt i gobeläng på ett friare sätt, annat än efter foton.

Detta var då sällsynt. Jag hade tidigare, i början av 50talet, haft god personlig kontakt med

Ingmar Bergman vid Malmö Stadsteater. Jag hade en serie teckningar av honom gjorda vid repetitioner

där och i hans hem i Malmö. Han gav sitt tillstånd och månader av intensivt arbete följde.

Lise Drougge Carlberg vävde och jag deltog aktivt varje dag i arbetet ute på Djurgården.

Valde en svartvit tolkning då jag alltid speciellt beundrat hans svart-vita filmer.

Koreografen Birgit Cullberg kände jag också väl redan på 50-talet. Eftersom jag deltog bl a

i arbetet inför urpremiären av Månrenen i Köpenhamn 1957 valde jag det som tema för porträttet

på Birgit. Teckande i hennes studio i Stockholm (några av mina Cullbergteckningar inköptes av

Nationalmuseum 1975). Arbetet med denna stora gobeläng utfördes 1974-75. Barbro Gren vävde.

Birgit kom på vernissagen på galleri HV och sa att hon var smickrad.

Porträttet på Birgit Cullberg visades på jubileumsutställningen Birgit & Birgit 100 år 18/1-27/4 2008

Dansmuséet Gustaf Adolfs torg i Stockholm, samt på utställningen

Birgit kommer hem på NK-villan i hennes hemstad Nyköping 25/10-25/11 2008

Ytterligare ett gobelängporträtt gjordes i form av ett rollporträtt av Birgit Nilsson

i Turandot, tecknat på Operan. Jag valde att göra henne häftigt operaröd, stark som hennes röst.

Väverska var Ruth Larsson.

Vid utställningen till Birgit Nilssons minne juni-september 2007 på Kristianstads Museum, som

var producerad av Dansmuséet (Stockholm) och Kungliga Operan, visades rollporträttet på Birgit.

Det är sedan dess inköpt av Birgit Nilssonstiftelsen till det muséum till hennes minne

som håller på att byggas i Skåne.

För fler bilder och teckningar Klicka här

© Gunnel Heineman

Email: gunnel.heineman@telia.com

Uppdaterad 20240414